Päiväretkiä - Kirskaanniemi ja Pirunvuori

01.12.2019 03:16

Luonto on meille korvaamaton voimavara ja täällä Suomessa jopa kaupunkilaisen on hyvin helppoa päästä nauttimaan luonnon rauhasta ja sen tarjoamista erilaisista antimista. Täällä Kalkussa asuessani olenkin suurella kiitollisuudella ottanut vastaan Mustavuoren ympäristön tarjoamat ulkoilumahdollisuudet. Käytännössä, kun astuu ulos ovesta, pääsee metsään ja Mustavuoren laelta aukeavat maisemat ovatkin omaa luokkaansa auttaessaan irroittautumaan arjen ja teknologian mukanaan tuomista haasteista.

Menneenä viikonloppuna päätimme poikani kanssa lähteä kuitenkin jälleen toisiin maisemiin nauttimaan luonnosta ja ensimäisenä kohteenamme oli Kirskaanniemi Lempäälässä. Päiväksi valitsimme lauantain, ja koska paikkakin oli jo entuudestaan tuttu, ei sen suurempia valmisteluita juuri tarvittu. Aamusella pakkasimme rinkat. Otimme mukaan retkikeittimen, riittävät eväät, vaihtovaatetta, kiikarit, jne, ja tulipa mukaan pakattua myös metallinpaljastin ja pieni retkilapio tutkimuksiamme varten. "Aarteenetsintä" kun on ollut mukava lisä viime retkillämme ja löytöjäkin on tullut tehtyä.

Saavuimme Kirskaanniemen parkkialueelle noin kahden aikoihin ja jo pian olimmekin Birgitan polulla siirtymässä kohti Kirskaanniemen laavua. Kaunis päivä oli innostanut myös muita retkeilijöitä, joita tulikin vastaan pitkin matkaa. Siirtymä oli retkikunnallemme juuri sopivan mittainen ja noin puolen tunnin kuluttua olimmekin jo saapuneet laavuille. Paikalla oli vielä muutamia retkeilijöitä, joten nuotiopaikalla pääsimme aloittamaan teen keittämisen valmiilla tulilla ja pian jo nautimmekin ensimmäistä välipalaa luonnon helmassa. Nam !!!

Kirskaanniemen laavu

Kirskaanniemi

Välipalan jälkeen vietimme hetken laavun ympäristössä, haimme polttopuita ja tuli sinä myös vaihdettua sananen muiden retkeilijöiden kanssa. Pienen tauon jälkeen jätimme rinkat laavulle ja lähdimme pienelle tutkimusmatkalle Birgitan polkua eteenpäin. Aurinko alkoi hiljalleen laskemaan ja järvelle aukeavat maisemat olivat huikaisevia kauneudessaan. Maisemien ja luonnon rauhan lisäksi muita aarteita ei tämä pieni kävelymme ei suonut, mutta iloisina palasimme laavulle valmistautumaan päivällisen laittoon.

Laavulle päästyämme viritimme laavuun kunnon tulet ja valmistimme maistuvan nuudeli-aterian, oliiveilla ja tomaateilla höystettynä ja pientä jälkiruokaakin oli varattuna matkaan sipsien ja makeisten muodossa. Ja kuten usein, tälläkin kertaa ulkoilu ja ruuanlaitto nuotiolla nostivat ruokahalua ja kippomme tyhjenivät kiitollisuudella.

Päivällisen jälkeen vietimme aikaa laavulla nuotion loimusta nauttien ja retkestämme keskustellen. Päivä oli jo muuttunut illaksi ja metsä ympärillämme pimentyi. Ennen lähtöämme takaisin keitimme vielä teet ja nautimme pienen välipalan, jonka älkeen pakkasimme rinkkamme ja suuntasimme kohti autoa. Taskulamppujen valossa vaelsimme takaisin lähtöpaikalle ja sieltä nuotion tuoksu varusteissamme autolla takaisin kotiin.

Onnistunut reissu !!!! Kiitos Kirskaanniemi.

Seuraavana päivänä, eilisen retkemme innostamina päätimme lähteä uudelle päiväretkelle Sastamalan Pirunvuorelle. Tällä kertaa lähdimme matkaan aikaisemmin, jo hieman aamupuuron jälkeen ja kevyemmin varustein. Reppuun pakattin retkikeitin ja eväät. Myös metallinpaljastin ja lapio tulivat matkaan. Matka kesti vajaan tunni ja löysimme paikalle hyvin navigaattorin opastamina. Jätimme auton sille osoitetulle paikalle ja aloitimme siirtymisen Pirunvuoren luolille.

Siirtymä oli jälleen lyhyehkö, ja jo pian edessämme siintivät Pirunvuoren jylhät kalliot ja näky oli vähintäänkin vaikuttava. Suuret louhikon ympäröivät kalliot käytävämuodostelmineen kohosivat korkealle. Erilaisia syvennyksiä ja pieniä luolia oli siellä täällä ja pienen tutkimisen jälkeen löysimme myös pidempiä käytäviä, jotka kulkivat kallion uumenissa. Eräitä käytäviä pitkin pystyi siirtymään jopa kallioiden louhikkoiselle puolelle. Aivan mahtavaa !!!

Pirunvuoren kalliot / Sastamala

Katettu taukopaikka kallioiden suojassa.

Teimme pienen leirin kallioden alla olevalle käytävälle ja laitoimme retkikeittimen lämpiämään. Pienen retkiaterian jälkeen pakkasimme reppumme ja aloitimme siirtymisen Pirunvuoren laelle ja kohti kivilinnaa. Maisemat laelta olivat jälleen lähes sanoinkuvaamattomat ja aurinkokin siunasi matkaamme läsnäolollaan eilisen tavoin. Siirtymä kivilinnalle oli vain joitakin satoja metrejä, ja pian jo kivilinna ilmestyikin näkyviin puiden lomasta. Hetken tutustumisen jälkeen siirryimme kivilinnalta takaisin pirunvuoren laelle ja pienen tauon jälkeen aloitimme siirtymisen lakea pitkin auton suuntaan. Etäisyyden ollessa jälleen alle kilometrin pituinen siirtymä sujui joutuisasti ja pian jo olimmekin lähtöpaikalla. Varusteet autoon ja nokka kohti Tamperetta.

Pirunvuori

Kivilinna

Maisemat pirunvuoren laelta.

Jälleen erittäin onnistunut päiväretki !!! Kiitos Pirunvuori.

Lämpimästi suosittelen molempia kohteita jokaiselle luonnonystävälle ja siirtymien ollessa vain max. kilometrin luokkaa molemmat kohteet soveltuvat hyvin myös pienempien lasten kanssa kuljetaviksi.

Takaisin

Yhteystiedot

variksenpesä

© 2016 Kaikki oikeudet pidätetään.